• Yvonne Eklund.

Berättat av Per Agne Eklund

Jag vaknar med en känsla av att mitt liv har passerat så snabbt och obönhörligt förbi. I skrivande stund är jag fyllda 63 år och har med åren fått ett begär efter lifvets goda som jag alltid har haft men som ung aldrig riktigt vågade bejaka.

Det jag borde ha undvikit under livsresan är alla de stunder av tristess och leda som har uppkommit då jag ställt upp på omgivningen och samhällets krav, uttalade och mer outtalade.

Rörmokarutbildningen i bruksorten Sandviken med dess inbyggda förtryck och förakt för kultur och intellekt, värnpliktens sju månader som skyttesoldat i saligen insomnade Infanteri 14 i Gefle stad. Där skulle vi knäckas och brytas ned, tjejer blev till hål i kåtattacker som punkbandet Ebba Grön så träffsäkert beskrev det hela.

Befälens pennalism och hårdhet, maten som gav mig magkatarr och synen från omvärlden på att detta tillstånd i uniform var ett nödvändigt måste. Jag sökte slutligen vapenfri tjänst som fullgjordes på ett äldreboende i Arbrå, Hälsingland. Detta mitt ställningstagande för en bättre värld är något som jag hyser en livslång stolthet inför, jag trodde och tror fortfarande på en värld i fred och frihet..!

Lifvet har även innehållit kärlekssorger och en livslång ledsnad över min fars förtidiga död av elström vid järnverket SKF i bruksorten Hofors. Han offrades på kapitalismens altare, en drömmare, vandrare och jägare, en bondson som aldrig trivdes med skiftarbete och instängdhet, detta är ett faktum som har följt mig genom lifvet, jag tänkte aldrig bli som honom och offra mitt liv för en ond sak..!

Jag har även haft förmånen att kunna uttrycka mig skriftligen och konstnärligen genom musik och skrivande. Trumslagare och författare samt skrivande journalist kan jag sätta på visitkortet och detta gör mig också stolt över mig själv, trots de odds jag har haft emot mig i livet..!

Sammantaget kan jag ändå somna om och drömma om de resor jag företagit tillsammans med Yvonne, min bästa vän och fru.

På dessa resor som gått till Amerika, Afrika, Europa har vi sett och upplevt det som det svenska samhället så lätt kunde ha berövat oss, det som berikade och gladde oss som frihet, jämlikhet och broderskap.

Tack Gud för att du gav mig detta lifvet med alla facetter, färger och skepnader..!