Berättat av Nancy Andreassen Peters

Hej!

24 okt 2023. Mina söner ska ha konsert ikväll. 18-åringen ska spela en sats ur en cellosonat av Miaskovskij på en celloafton på Lilla akademin. 15-åringen ska sjunga med sin årskurs på en konsert på konserthuset. Det betyder att alla konsertkläder ska med nu på morgonen.

Allt fixas och arbetsdagen börjar. Konserten på Lilla Akademien börjar 17.30. En efter en spelar de talangfulla eleverna de stycken de övat på den senaste tiden. När min son spelar känner jag en sådan glädje som jag nästan aldrig kommer i närheten av. Att se och höra sonen ta sig an musiken som han gör är det bästa jag vet. Eftersom den andra sonens konsert börjar 19.30 behöver vi smyga från konserten tidigt och rusa till Odenplan för att ta t-banan till Hötorget. Vi hinner precis. Alla årskurser från Stockholms musikgymnasium och min sons årskurs fyller huset med körsång, i slutet sjunger alla tillsammans. Återigen är jag lycklig över att sonen får vara med om detta. Jag själv sjöng under mina första 35 levnadsår och det har gett mig oförglömliga musikaliska och sociala upplevelser. Jag är lycklig över att han får känna kraften också.

Efter konserten letar vi efter någon restaurang som fortfarande serverar mat en sen tisdagskväll. Vi hittar ett sushi-ställe på Centralen. Efter den sena middagen tar vi t-banan hem. Den 24 oktober 2023 var för mig personligen en mycket bra dag. Världen omkring blir bara mörkare, så bra att få kraft från sönerna och musiken och Lilla Akademien och Adolf Fredriks musikklasser. Dessa motkrafter behövs för att ge hopp om en framtid.