• Martina Strand Nyhlin

Berättat av Martina Strand Nyhlin

I morse vaknade jag på hotell Mayfair Tunnel i Malmö. Jag och min fotografkollega Linda kom igåe med tåget från Stockholm för att göra två frilansuppdrag i staden. Det var skönt att kunna sova ut ordentligt, vi klev upp vid 08.00 och det är lite senare än vanligt. Hemma kliver jag upp klockan 07.00 för att skicka yngsta barnet till skolan och gå ut med hunden.

Jag klädde på mig svarta leggings, en grårutig klänning, svart ullkofta och stövlar. Dagen fortsatte sedan med hotellfrukost i källarvalven på hotellet. Jag åt laktosfri yoghurt med bär och toppings, en macka, en croissant och två koppar kaffe. En bastant och lyxig frukost.

Vi vandrade till Möllevången där vi träffade Malmö stads mobilitetssamordnare för en intervju om hur Malmö jobbar med hållbar mobilitet. Det blev en promenad runt cykelstråk, promenadvägar och rondeller. Sen fångade vi folkets röster i Folkets park. Artikeln ska publiceras i WWF magasin, Världsnaturfondens tidning.

Lunch blev det på Möllans falafel, en falafelrulle med halloumi.

Det var soligt, men inte allt för varmt ute. Jag hade mössa på mig.

Sen blev det en ny intervju, vi tog en Bolt till Kirseberg för att intervjua Treano byggs hållbarhetschef. Vi pratade både om företagets hållbarhetsarbete och LFM30, ett hållbarhetsnätverk för Malmös byggbranschen.

Sen fick vi en sightseeing med hållbart byggperspektiv i Malmö. Så otroligt spännande!

Detta ska publiceras i Tidningen Hållbart byggande.

Efter att vi klarat av uppdragen gick vi tillbaka till hotellet och chillade i det som visst en gång var Malmös stadsbibliotek,

Sen köpte vi varsin Poke bowl och hoppade på tåget som var lite sent.

På tåget har jag tittat på Netflix och läst en bok om hundpsykologi. Nu ska jag ta tunnelbanan hem till Bagarmossen. Jag har cykeln vid t-banan, det känns bra för jag gillar inte att gå hem själv sent på kvällen:

Resan till Malmö blev riktigt bra och inspirerande, jag ät glad över mitt jobb som frilansande reporter.

Nu är jag så trött att jag ser suddigt, tack för mig.