• Lotta Hjalmarsson Österholm

• Emma Karlsdon

Berättat av Lotta Hjalmarsson Österholm

Hej, jag är pensionär så jag råder över min tid och kan ägna mig åt det som känns lockande, förstås finns en del måsten också.

20231024 ägnade jag tidig förmiddag åt att veckohandla åt mig och min man men också till min 90-åriga mamma. Idag blev det storhandling. Min mamma var på promenadmöte med reumatikerföreningen så jag hjälpte henne att packa upp varorna.

Väl hemma pluggade jag inför en uppguidning i eftermiddag på Charlottenborgs slott. Mitt fokus idag är adeln på 1600-talet, liv, kärlek, krig, mat, kläder och hygien.

Efter lunch som bestod av rotmos och köttkorv, cyklade jag och min man till en föreläsning med Senioruniversitetet. Dagens tema avrättningsplatser i Vadstena och Skänninge, föreläste gjorde arkeolog Emma Karlsson, länsmuseet Östergötland.

Därefter cykeln till Charlottenborgs slott och uppguidning inför museichef och kultursekreterare i kommunen. Blev godkänd så nu kan jag ta guideuppdrag där.

Cykeln hem, det är kyliga vindar. Åker elcykel vilket gör det extra kyligt men lättrampat.

Efter en kvällssmörgås med lite extra gott idag, grillad rostbiff och potatissallad, så blev det lite plock med papper här hemma.

Kvällen avslutades framför tvn och ”Fråga Lund”.