Mitt Liv

Berättat av Karin

Följande uppteckning rör min egen person och vad jag gjorde den 24:e oktober 1973.

Klockan är 6,50. Min man väcker mej. Han är klar att gå till sitt arbete. Hans frukost var the, rostat bröd, kokt ägg (5 min.) lättmargarin och 30 ost till brödet. Jag går upp, sköter morgontoaletten i vårt badrum, klär mej, äter frukost. Den består av kaffe (bryggt) rostat bröd med lättmargarin, honung och ost, filmjölk. Använder inget socker i kaffet, men dricker ”på bit” vid påtåren. Läser tidningen (Göteborgs Posten) mycket slarvigt, jag måste få vakna till av kaffet först, och mina stela leder bli rörliga innan jag är morgon-vänlig.

Bäddar min och min mans sängar, väcker vår son som skall till skolan, han går i 3:e ring på Burgårdens gymnasium. När jag plockat fram lunchmaten, som min man o vår dotter skall ha, (hönsalådaube, rödbetor och potatis som dom steker själva) tar jag min kasse med skolböcker och lite annat och går till Kjellbergska gymnasiet och sitter kl. 8.16 på min bänk. Lektionen börjar kl. 8.15 men sällan är jag där då! Kommer in som sista elev nästan varje gång. Läser svenska. Vi går första terminen i grundskolans kurs, den är en tvåterminskurs, vi läser in hela grundskolans kurs på dessa bägge terminer. Det är vuxengymnasiet som ordnar dessa kurser. Elevernas ålder är mellan 21 – 63 år. Jag är ibland de äldre i kursen, och har den lägsta utbildningen, 6-årig folkskola.

Efter lektionerna går jag till Götabergsskolan och tar hand om en rörelsehindrad pojke som går i 1-klass (Montessoriklass) där jag ger lite läshjälp och sedan kl. 11 går vi till barnbespisningen (”bamba”) och äter tillsammans. Jag hjälper honom med att hämta maten och med av och påklädning. Han går m. kryckor. Vi går till skolans uppehållsrum där jag har tillsyn över skoleleverna och materialet. Spel och aktiviteter av olika slag t ex. spillmaterial som byggs upp till mycket fantasifulla saker, med klister som hjälp. Där har vi fritt spelrum för vår fantasi och arbetsglädjen är stor. Jag har samlat upp material i slöjdsalarna, och tiggt material av föräldrar, skolstyrelsen, Hem och Skola föreningen och lärarna. Kl 12 går den omnämnda pojken till sitt klassrum, jag följer med honom. Sedan går jag till uppehållsrummet och stannar där om ingen läshjälp behövs till kl 13.45 då jag har tillsynen över de skolbarn som har raster och som kommer dit.

Går hem, det tar ca 15-20 min, och städar lite medan eftermiddagskaffet görs klart. Dricker det och tar grovkringlor till, kringlor som jag bakat på fläskflott, rågsikt vetemjöl, sur grädde (el. mjölk) hjorthornsalt, socker. Stora tjocka kringlor som man tar lite smör på när dom blivit ett par dagar gamla. Hör på Riksronden i radion.

Kl. 16 är jag åter i Götabergsskolan. Idag har jag hand om ”öppet hus”, det är skolans fritidsverksamhet som jag har en gång per vecka 10 ggr. per termin. Barnens ålder är 8-11 år, 12-15 st barn kommer och vi pysslar, leker och jag läser en saga. I 2 timmar håller vi på. Några pojkar spelar fotbollsspel hela tiden. Betalning: 19.10 pr. tim. utbetalas efter kursens slut.

Kom hem 18.30. Middagsdags. Vår son har kokat potatisen, min man är på hemväg, kommer strax. Vi äter fläsk och löksås ur frysen till potatisen. Ingen efterrätt. Min man o jag tar kaffe på maten. Vår son tar frukt. Vi vår son o jag ser på TV. Det var (troligen:) Sveriges Magasin som var under sändning och Mats Renberg intervjuvades ty Nordiska Museet jubilerade idag. 100-årsjubileum. Det talas om hur folks vardagsliv skall bevaras genom dagboksanteckningar och jag lyssnar intresserad. Men fattar inte genast, att även jag är ”med-möjlig”, men när detta faktum gått upp för mej nertecknade jag detta. För att kanske tas fram om hundra år som det sades i programmet. Mats Renberg tillade: ”men då är ju inte vi med”.

Kläder som jag hade på mej: Bysthållare i hudfärgad nylon (Triumf ) Bomullsbyxa, vit (Callida) Byxgördel i hudfärgad nylon (Warners), strumpbyxa i nylon (Hudsons), Byxdress i blå crémpline av märke Lapidus och röd polojumper ifrån Wahls i banlon.

Skor: Brun lågklackad Maritzasko.

Väska: Röd bage av galon.

Kappa: Svart-grå-vit rutig ulster i tveedtyg. (Kapp-Ahls) Mössa: Grön skärmmösa med öronlappar i ackryltyg. (Domus) Handskar: Bruna i skinn.