• Ingela Klangsäter Wrebo

Berättat av Ingela Klangsäter Wrebo

Väckarklockan ringde 06:25, men jag hade vaknat tidigare och stigit upp och satt mig i fåtöljen i allrummet och skrivit dagbok i form av att skriva på bloggen (www.minatrehus.blogg.se). När väckarklockan ringde tagit medicinen Omeprazol varefter maken klev upp. Tog på oss morgonrockarna och gick ner till köket och dukade fram frukost. Ringde ner till äldsta dottern och hon och hennes dotter (vårt äldsta barnbarn) kom upp och åt frukost. Till frukost åt jag två rostade mackor med ost och paprika och drack en kanna te till. Dessutom intog jag mina astma och allergimediciner. Barnbarnet blev hämtat med skoltaxi. Maken diskade upp handdisken som fanns från morgondagens måltidslagning. Det mesta går i diskmaskin, men allt fungerar inte att diskas i maskin. Jag gick igenom den planerade veckomatsedeln och kollade så att jag skrivit upp det vi behöver handla fanns nedskrivit på handlarlistan. Duschat, borstat tänderna och klätt mig. Tagit en tablett under tungan mot kvalsterallergi och ytterligare en tablett under tungan mot gräsallergi. Helt plötsligt ringde min mobiltelefon, det var min astma- och allergiläkare. Hon skulle ringa mig imorgon men ringde idag och frågade om det gick bra. Bättre sa jag då jag imorgon ska ut på dagen och prata när man sitter i bussen är ingen höjdare. Hon frågade om mitt mående. Jag sa att fukten under en tid varit mycket jobbig med slembildning. Uppmanade mig att ta inhalatorn Alvesco i minst dubbel dos, vilket jag redan gjort. Fick instruktioner om att äta tabletten mot gräsallergi till nästa höst. Tabletten mot kvalster ska jag äta till januari 2026. Sedan kommer jag förhoppningsvis att må mycket bättre. Jag mår redan nu bättre och ser fram emot att må ännu bättre. Hon förnyade mina recept. Efter samtalet gick jag in på 1177.se och slog upp sidan med recept. Gick igenom den och vad jag har hemma av medicin och skrev ner en lista när det är dags att hämta ut ny medicin. En liten stund över innan dags att åka iväg varför jag fortsatte att brodera på julgardinen. Ganska nöjd med resultatet varför jag tror att den kommer att passa i vårt nyrenoverade kök. Maken var klar med sina förmiddagsbestyr och vi tog bilen till församlingshemmet Kyrkettan i Gustavsberg där det återigen var dags för sopplunch med underhållning. Vi blev serverade blomkålssoppa, bröd, smör och ost. Följdes av kaffe/te och kärleksmums. Allt som vanligt mycket gott. Under måltiden glatt samtal med övriga runt bordet. Därefter följde dagens programpunkt som var pastor Olle Jonasson. Han jobbar på häktet i Sollentuna som pastor. Berättade om sitt jobb där. Just nu 120 intagna varav 20 ungdomar mellan 15-17 år. Han har tystnadsplikt varför han givetvis inte berättade om personerna som sitter häktade. Intressant att höra om hans jobb. Då det var slut åkte maken och jag till Stora Coop i Värmdö och veckohandlade maten vi ska äta en vecka framåt. Blev också ytterligare några inköp för att fylla på basförrådet i frysen med grönsaker. Åkte sedan hem och packade upp och in i kyl, frys och skafferi. Därefter var det dags för mig att ta bilen till Gustavsberg och parkera den på infartsparkeringen och gick till bussen. Åkte buss in till Slussen där jag bytte till tunnelbanan och åkte till Zinkensdamm. Därifrån promenerade jag till AK:s inredning. Kom i god tid, kände mig lite småhungrig och varm varför jag gick till Mc Donalds som ligger strax intill. Där köpte jag mig en mjukglass med chokladsås och åt. Sedan åter till AK:s inrednig. Där började deltagare i kvällens program Persisk afton anlända. Det var vi i Ersta konstföreningen som arrangerat och inbjudit in till denna kväll. Jag bockade av på anmälningslistan jag erhållit och bad dem swisha in 200 kronor som betalning för kvällens aktivitet. Därefter gick vi in i affären. Där var det uppdukat till måltid. Vi hängde av oss ytterkläderna och fick sätta oss vid dukade bord. Totalt var vi 16 personer. Ägarinnan tillika kvällens värd hälsade oss välkomna, Kina. Hon började med att berätta om maten vi skulle få inta innan hon sa varså goda. Vi lät oss alla väl smakas av maten. Jag åt två sorters lammgrytor, två sorters ris (som bland annat var smaksatta med saffran, vilket jag gillar), stekt kyckling och dolme. Avstod från de syrade grönsakerna med tanke på min känsliga mage. Måltiden avslutades med kaffe/te och rulltårta. Därefter föreläste Kina om hur mattorna hon importerar och säljer och var de olika mattorna tillverkas i Iran samt att man ska se upp för kopior, vilket hon visade exempel på. Hon hade två medhjälpare som la upp mattor på golvet framför oss medans hon berättare om mattorna och pris på de olika mattorna. Under kvällen lottades även ut småmattor till oss deltagare, tyvärr hade jag ingen tur. Dock köpte jag en liten matta (88×62) Moud från Khorassan distriktet i Iran för 1 700 kronor. Tänker ha den uppe i badrummet innanför balkongdörren, om nu maken tycker att den passar där. Kvällens aktivitet var slut och vi tackade för oss och jag åkte hem. Hemma visade jag maken vad jag inhandlat och fick godkänt. Var sedan trött efter dagens alla aktiviteter varför jag borstade tänderna och la mig för att sova.