Berättat av Gunnel M.S.

Den 24 oktober 1973

Det är förstås inte lätt att komma ihåg just den dagen efter 50 år, men jag vet att jag gick första terminen på musikutbildningen Sämus i Göteborg. Tre år som helt förändrade mitt liv och fick mig att förstå vad jag skulle syssla med resten av livet, alltså lärare i musik och annat ämne. Troligen hade jag lektioner i sång, piano, fagott, ensemblespel eller kanske saxofon, gehör och däremellan övade jag i ett övningsrum eller pratade om livet med några av skolans övriga ung. 90 elever.

Den 24 oktober 2023

Dagen började med att jag ringde till vårdcentralen för att jag varit hes utan några andra förkylningssymtom i flera veckor. Kanske inte någon stor grej men eftersom jag övade i två olika körer för att sjunga under allhelgonahelgen i Uppsala domkyrka (bl.a. Brahms Requiem), ville jag veta om det var något allvarligt. Skönt att det inte var det men rösten bar i alla fall inte, så jag bestämde mig själv för att vara sångtyst i två veckor för att kunna sjunga i julmusiken strax efter.

Resten av dagen pluggade jag för en skriftlig tentamen i nordsamiska samma eftermiddag. Ja, jag är pensionär men efter att ha varit lärare i musik, franska och spanska i 45 år började jag läsa på universitetet som elev igen vid 67 års ålder. Fyra kurser i isländska och två kurser i finska har jag klarat och nu försöker jag med ytterligare ett språk, faktiskt det svåraste som jag har provat – av många. Men det är roligt och jag fortsätter så länge jag kan och får.

På kvällen tog min man bilen till domkyrkoplan och övade med kören. Jag ser fram emot att kunna börja sjunga igen om två veckor.

Gunnel, Uppsala