Mitt Liv

Berättat av Gunilla Nilsson Edler

Berätta om din dag: ✏️

Tisdag 24 oktober 2023

Morgonrutinerna är de vanliga för mig. Går upp vid 7-tiden, hämtar tidningen i brevlådan och dricker en kopp te. Morgongymnastik efter eget huvud, rörelser som känns bra för mig. Använder hantlar för att ge mer effekt åt rörelserna. Har nyligen lärt mig en ny rörelse som känns bra. En kudde ligger på golvet och jag trampar till ordentligt mot kudden med ett ben i taget. Räknar till etthundra steg. Detta upprepar jag flera gånger varje dag. Balansen är en färskvara och det gäller att träna varje dag. Stå på ett ben när jag borstar tänderna är bra. Samt att stå och gå med häl mot tå. Dvs ena foten framför den andra, som om man gick på lina. Gå så hur långt man vill. Ta inte stöd mot något.

Efter frukost så klär jag mig ordentligt, det är ett par minusgrader, går ut och städar undan en del som fortfarande är kvar. Tömmer en vattenbalja mm. Går sedan en runda i skogen, längs den vanliga vägen. De har tagit bort sly och mindre trär längs vägen förbi idrottshallen. Mina favoriter längs vägen har blivit lite skadade. Dvs Krokis, krokodilen som är en liggande mossbelupen trädstam, några buskar som alltid pratar med. De har också namn, Lonicera Cerulea, stora, mellan och lilla. Det är blåtry som har såtts av frön från fågelspillning. Dessa buskar finns på många ställen i ”min skog”.

Till lunch blir det morotsoppa, kokade en stor sats för några dagar sedan, och frös in portioner som jag brukar.

Vid halv två åker jag till Krokom för att få de nya vinterdäcken på bilen. De kostar 6000 kr och är dubbfria friktionsdäck av märket Hancook. Sedan till biblioteket och läser några tidskrifter och dricker en kopp kaffe.

Sommardäcken ligger bak i bilen och jag lägger dem ute för att sedan spola av dem om några dagar. När jag kommer in så tänder jag i vedspisen och läser och handarbetar. Till kvällsmat blir det ett par stekta ägg och halloumiost med grönsaker. Denna dag har jag ätit enbart vegetariskt och det känns bra för kroppen.

Det finns även mejl och annat som skall tas omhand. Jag är engagerad i flera föreningar och som kassör finns det alltid ärenden som pockar på uppmärksamhet. Sitter också vid symaskinen en stund, syr tre tygkassar, som redan är tillklippta. Det är nu 7 veckor till julmarknaden på Jamtli och jag ansvarar för lotteriet. Kassarna är alltid bra som vinster bland allt det andra som skall till.

Tittar igenom material som jag börjat plocka fram inför att jag skall berätta om DDD, Dåtida Driftiga Damer, för en grupp kvinnor den 9 nov. Jag väljer bland material och bilder som jag ständigt samlar på mig. Jag är glad för att fortfarande vara efterfrågad att komma till olika sammankomster och berätta. Detta tillfälle blir det 14:e för i år, därtill kommer guidningar, vandringar och bildrebusen för SPF. Så mitt lilla företag, Jamt-Stårsa lever och mår bra. Det ger mig extra inkomst som jag använder för att köpa biljett till kulturevenemang.

Dagen avslutar jag som vanligt med att jag läser några sidor i boken som ligger vid sängen.