Berättat av Per Båvner
Berätta om din dag: ✏️
Jag vaknade kl 7 och då hade hustrun redan gått upp. Jag läste lite på Twitter på paddan (försöker sluta vara ute på Twitter men återfallet). Borstade tänderna med eltandborste och sen åt jag fil med musli till frukost och drack en latte, vispad med en enkel elvisp. Till sällskap hade jag hustrun och vi pratade om en arbetsuppgift jag skulle ha under dagen – att förbereda en presentation om hur vi kunde få fler att intressera sig för STEM (science, technology and math). Vår fjortonåring kom upp och cyklade iväg till skolan. Sen hade hustrun och jag sällskap på cykel in till våra jobb inne i stan, hon på elcykel medan jag fick förlita mig på muskelkraft. Vi hade båda cykelhjälmar och pratade lite om vikten av att ha det och hur svårt det var att få ungdomar att använda cykelhjälm. [nattens match, på spanska]
Kom fram till mitt jobb vid Slussen kl nio, jag jobbar som utredare på Sveriges Lärare. Duschade och tog sen hissen upp till tredje våningen. Där var det ovanligt tomt men jag hann inte tänka på det förrän jag tog upp datorn och fick se ett meddelande från en kollega att det serverades frukost i loungen på bottenvåningen. Jag visste inte alls sammanhanget men gratis frukost är ju gott så jag åkte direkt ner till loungen. Ett kollega som jag känner väl trots att vi inte jobbar ihop, tog emot men meddelade att eftersom jag inte var anmäld så räckte in smörgåsarna till mig men jag kunde ta med en fröknäcke till ett bord där det satt två för mig mindre kända kollegor. Vi skulle utgå från en lapp där en kortfattad arbetsmiljöstrategi nämndes. Den var rätt intetsägande men vi pratade lite om hur de nya lokalerna fungerade. Sen fick vi sällskap av en kollega som jag arbetet nyligen med i ett projekt om problemet med att arbeta på en engelskspråkig friskola. Hon är oerhört pratsam så jag kände att jag kunde lämna bordet utan att det märktes så mycket.
Väl tillbaka i rummet i det öppna kontorslandskapet där min utredarenhet sitter så hade några kollegor dykt upp. Jag checkade med min kollega som har ansvar för arbetsmiljö att min uppgift om att läraryrket gått från ”friskyrke” till ”sjukyrke” stämde, och han skickade en länk till mig med mer uppgifter om detta, från en blogg som en tidigare kollega skrivit. Sen upptäckte en kollega till mig att jag var på plats och kom fram till mig och ondgjorde sig över ett riksdagsseminarium som vi var inbjudna till och som gick istick i stäv med förbundets politiska linje. Men det som gjorde frågan mer besvärligt är att jag just nu gör min VFU (praktik) på en grundskola i deras åttondeklasser. Och temat i undervisningen är precis i enlighet med sånt vi helst inte ser lärare utföra.
Efter det samtalet gick jag undan i ett rum där jag ostört skulle ha ett samtal över datorn (teams) inför en föreläsning om hur man kan rekryterar lärare i matematik, naturvetenskap och teknik, men jag lyckades inte få tag på den ansvarige så samtalet uteblev. Då fick jag tid över att i stället jobba ihop en powerpointpresentation att använda till föreläsningen.
Klockan elva cyklade jag till. När jag kom upp till klassrummet så var inte läraren/min handledare på plats ännu så jag släppte själv in eleverna. Eleverna fick sen skriva ner sina tankar om frågan. De allra flesta skrev på bra, utom några killar som enligt de pojknormer som råder inte ville ta uppgiften på allvar. Efter det hade vi diskussion i grupper och den blev också ovanligt bra. Tyvärr blev det för kort tid för återkoppling från gruppdiskussionerna men jag tror att det blev en givande lektion för eleverna ändå.
Efter en kort rast var det dags för en ny lektion. Nu inleddes ett helt nytt moment i samhällskunskap och läraren tog upp de globala målen och visade bland annat en film med en TED-talkföreläsning av Hans Rossling, om hur teknisk utveckling kan förbättra livet för många i världen, men att det också kräver mer energi, med tvättmaskinen som exempel. Även om eleverna var rätt passiva under lektionen var Rosslings föreläsning så väldigt väl upplagd pedagogiskt att de nog fick med sig en hel del.
Efter lektionen intervjuade jag min handledare om hur skolan arbetar med jämlikhet och jämställdhet. Vi diskuterade också hur det var att vara fattig elev, att man inte skulle kunna utgå från att eleverna hade tillgång till mobiltelefoner. Och att det enda som inte är gratis i svensk skola är idrottskläder till idrottslektionerna. Idrottsläraren kom förbi och berättade att det inte var något problem eftersom eleverna ändå inte byter om längre, till skillnad från när vi gick i skolan.
Efter att ha samtalat tre kvart så kände jag att det var dags att bryta. Så kl halv fyra så cyklade jag hemåt. Handlade lite enkel mat på Ica så att det inte skulle krävas någon avancerad matlagning. Jag kände mig rätt slut så jag gick och lade mig på sängen och vilade ett tag.
När Bodil var på väg hem så satte jag på potatisen så att det blev kokt potatis till den färdiga laxen. Jag hade dessutom köpt en färdig dill och citronsås. Vi brukar äta i köket men den här gången satte vi oss i vardagsrummet och åt middag tillsammans med vår fjortonåriga son Ante. Och såg ett avsnitt av den franska TV-serien Lupin, om en fransk svart gentlemannatjuv. Efter att avsnittet, och middagen, var slut drack jag en kopp kaffe. Vi satte på en repris av nattens NFL-match, mellan San Fransisco 49ers och Minnesota Vikings. Det var en väldigt bra och spännande match, men trots det så var man ju ute och surfade på nätet samtidigt. Och det var då jag hittade att man kunde redogöra för sin dag för Nordiska museet. Så jag började göra det och tipsade samtidigt min fru om det och hon tände också på idén. Klockan tio var det läggdags och vi lade oss tillsammans Bodil och jag. Och så somnade hon på min arm och jag somnade lite senare, precis som vi brukar göra.